@article{oai:oacis.repo.nii.ac.jp:00000271, author = {大津, 皓平 and Ohtsu, Kohei}, journal = {東京海洋大学研究報告}, month = {Mar}, note = {本論文は,著者が1967年に東京商船大学に奉職以来の研究論文について,年代順にその要旨を述べたものである。内容的には,船舶の横揺れの非線形性を高次バイスペクトルで論じた論文,船舶の操運動の自己回帰モデルを用いた統計的解析,オートパイロット制御,舵減揺制御,舶用ガバナ制御等の確率的最適制御に関する論文,線形可変ゲイン法を用いる船舶の最適トラッキング制御法に関する論文,非線形最適化手法を用いる最短時間制御に関する論文などのレビューを含む。, This paper represents the review and prospect on the author's research works during 40 years since 1967 when the author started his researching life at the Tokyo University of Mercantile Marine. The fields which the author has took strong interests in, are mainly the time series analysis and stochastic control of ship's behavior at irregular sea, the tracking problem and the minimum time berthing problem of ships. In this paper, those researching works are shown using the actual experimental results., 東京海洋大学大学院海洋科学技術研究科}, pages = {37--48}, title = {船体運動の統計的解析と制御― 40年の研究のまとめと展望 ―}, volume = {4}, year = {2008}, yomi = {オオツ, コウヘイ} }