@article{oai:oacis.repo.nii.ac.jp:00002631, author = {Hagiwara, Yuki and 萩原, 優騎}, journal = {東京海洋大学研究報告, Journal of the Tokyo University of Marine Science and Technology}, month = {Feb}, note = {情報通信技術が普及した現代社会の諸特徴及び諸課題についての認識は、情報倫理学の教育と研究に不可欠な要素である。加えて、情報倫理学の規範や理論だけでなく、それらが機能する社会的文脈の理解が、研究者には必要である。このような理解が重要である事例として、本稿では不確実性の増大、道徳の機能不全、倫理の普遍性をめぐる問題という三つの論点を検討する。 ただし、情報倫理学の視点のみに依拠して、これらの課題を深く論じることは困難である。社会リテラシーと呼ばれる、社会的文脈についての認識と理解もまた、重要である。継続的に発生する新たな情報の影響下で、社会と人々が絶えず自己言及的に変化することを、アンソニー・ギデンズは再帰的近代化と名づけた。 再帰的近代化論は、現代社会の諸特徴及び諸課題を、その社会的文脈との関連で記述する。情報倫理学の教育と研究のための社会リテラシーとして、この理論を活用する可能性を示すことが、本稿の狙いである。, An awareness of the characters and issues of a contemporary society with widespread of information and communication technology are inevitable elements of education and research on information ethics. Besides, researchers not only need norms and theories but also an understanding of the social contexts where they function. This study considers three aspects, increased uncertainty, the malfunction of morals, and the problems of universality of ethics as case studies demonstrating the importance of this understanding. However, an in-depth discussion of these issues by only the lens of information ethics is difficult. The awareness and understanding of their social contexts, called social literacy, are also important. Society and people change constantly and self-referentially under the influence of constantly created new information, which Anthony Giddens named reflexive modernization. This study seeks to show the possibility of using reflexive modernization theory, which describes the characters and issues of a contemporary society in relation to its social contexts, as the social literacy for education and research on information ethics., 萩原優騎: 東京海洋大学学術研究院海洋政策文化学部門, Yuki HAGIWARA: Department of Marine Policy and Culture, Tokyo University of Marine Science and Technology (TUMSAT)}, pages = {15--31}, title = {社会リテラシーとしての再帰的近代化論―情報倫理学の社会的文脈への理解を深めるために―}, volume = {19}, year = {2023}, yomi = {ハギワラ, ユウキ} }