@article{oai:oacis.repo.nii.ac.jp:00002083, author = {萩原, 優騎 and Hagiwara, Yuki}, journal = {東京海洋大学研究報告, Journal of the Tokyo University of Marine Science and Technology}, month = {Mar}, note = {初年次教育としての様々な教育活動は接合し得るのかということを、環境倫理学と情報倫理学の観点から検討することが、本稿の目的である。環境倫理学と情報倫理学に共通する傾向の一つは、普遍主義と多元主義の対立、すなわち、地域を越えて一律の基準を適用するのか、それとも社会や文化の多様性を尊重するのかということである。第二に、科学技術の発達と普及に伴う不確実性の増大が、環境倫理学においても情報倫理学においても主要な論点になっている。そして、これらの困難に直面し、現代社会では従来の規範が機能不全に陥っている。それゆえ、問題解決のための新しい規範が必要であると言われる。重要なのは、規範がどのように有効に機能し得るのかということである。本稿にて提唱する一つの可能性は、意思決定に参加する人々が自らの自明性を問い直すための相互の学びをサポートする参照枠として、倫理学が機能することである。初年次教育としての倫理学の観点からの教育活動は、学びの過程での多角的かつ批判的な思考と参照枠の活用が意思決定の場面において、さらには大学での研究活動においても重要であることについて、受講者が理解を深める機会となり得る。, The purpose of this paper is to consider if various education activities as the first-year curriculum can be connected from the viewpoints of environmental ethics and information ethics. A tendency common to environmental ethics and information ethics is the antagonism between universalism and pluralism, that is, whether applying a unique criterion beyond the areas or making much of social and cultural diversity. Secondly, an increase of uncertainty with the development and the spread of science and technology is a major issue of environmental ethics and information ethics. Conventional norms fall into malfunction in contemporary society faced with these difficulties. Therefore, it is said that new norms to solve the problems are necessary. What is important is how they can function well. A possibility proposed in this paper is ethics functions as a frame of reference supporting people who take part in decision-making learn with each other to reconsider their truism. Education activities from the viewpoints of ethics as the first-year curriculum can be an opportunity for students to deepen their understanding that multilateral and critical thinking through the process of learning and the use of a frame of reference is important in decision-making, besides, in their research activities at university., 東京海洋大学学術研究院海洋政策文化学部門, Department of Marine Policy and Culture, Tokyo University of Marine Science and Technology (TUMSAT)}, pages = {31--46}, title = {倫理学の観点からの教育活動の接合可能性 ―海洋政策文化学科における初年次教育の経験に基づいて―}, volume = {17}, year = {2021}, yomi = {ハギワラ, ユウキ} }