@article{oai:oacis.repo.nii.ac.jp:00001876, author = {遠藤, 伸明 and Endo, Nobuaki and 小川, 雅史 and Ogawa, Masashi}, journal = {東京海洋大学研究報告, Journal of the Tokyo University of Marine Science and Technology}, month = {Feb}, note = {外国クルーズ船社に対するわが国地方自治体によるマーケティング分野の政策・活動と、外国クルーズ船社の寄港の状況とその傾向を考察した。地方自治体は、商談会への参加をはじめとする多様なチャネルを活用した観光地・イベントの情報提供、モデルツアーの提案など、マーケティング活動を積極的に展開してきた。主要な外国クルーズ船社が就航し、中型船のカジュアルクルーズ、中型船のプレミアムクルーズを中心に寄港回数を増加させてきた。また、プレミアムクルーズならびにラグジュアリークルーズにおいては、その寄港回数が特定の地方・地域に偏っていないことから、マーケティング活動が特に有効に機能している可能性がある。, This study examines the development of policies to attract foreign cruise liners in Japan, focusing on marketing related policies and activities. This study also examines the trends of such liners’ port calls and draws policy implication. Municipal governments in Japan have been actively developing and implementing marketing activities such as providing information on tourist attractions and events using various channels including participation in business meetings. The number of port calls has increased greatly, in casual-class cruise operated by medium-sized vessels and premium-class cruise by medium-sized vessels in particular. Premium-class and luxury-class cruises are not concentrated in specific regions, implying the effectiveness of marketing activities in such classes., 遠藤伸明: 東京海洋大学学術研究院流通情報工学部門, Nobuaki ENDO: Department of Logistics and Information Engineering, Tokyo University of Marine Science and Technology (TUMSAT), 小川雅史: 京都大学経営管理大学院, Masashi OGAWA: Graduate School of Management, Kyoto University}, pages = {108--114}, title = {わが国における外国クルーズ船社誘致策の展開と国際クルーズマーケットの変化}, volume = {16}, year = {2020}, yomi = {エンドウ, ノブアキ and オガワ, マサシ} }