@article{oai:oacis.repo.nii.ac.jp:00001868, author = {萩原, 優騎 and Hagiwara, Yuki}, journal = {東京海洋大学研究報告, Journal of the Tokyo University of Marine Science and Technology}, month = {Feb}, note = {情報倫理学は、現代社会における科学技術がもたらした諸問題に主に焦点を合わせる「応用倫理学」の一領域であると見なされている。多くの大学において、初年次教育の一環として、いわゆる「情報倫理」が教えられているが、それはどこまで実効的であり得るだろうか。従来の情報倫理教育の自明性を問い直すことを通じて、初年次教育の在り方を情報倫理学の視点から検討することが、本稿の課題である。例えば、情報倫理教育において、個人情報やプライバシーの大切さを教えることは正しいかもしれない。しかし、より実効的であり得るのは、なぜそれらが大切なのかということを自ら批判的に問う機会を受講者に提供することである。そのためには、個人情報やプライバシーに関わる諸理論の根底にある「個人」という概念を考察しなければならない。このことは、研究活動において従来の自明性を批判的に問い直すという作業が重要であることを、受講者が体験的に学ぶ契機にもなり得る。, Information ethics is regarded as a discipline of “applied ethics” which mainly focuses on problems caused by science and technology in the contemporary society. What is called “information ethics” is taught as a part of the first-year curriculum at many universities, but to what degree can it be effective? A purpose of this paper is to discuss how the first-year curriculum should be from the view of information ethics, by questioning the self-evidence of conventional information ethics education. For example, teaching the importance of personal information and privacy may be appropriate. However, giving the students an opportunity to think critically why they are important can be more effective. To put it into practice, it is necessary to discuss the concept “individual,” which is a basis of theories on personal information and privacy. This also can be a chance students learn experientially questioning critically conventional self-evidence in research activities is important., 東京海洋大学学術研究院海洋政策文化学部門, Department of Marine Policy and Culture, Tokyo University of Marine Science and Technology (TUMSAT)}, pages = {4--18}, title = {情報倫理学の視点から見た初年次教育の諸課題 ―海洋政策文化学科における「情報リテラシー」の講義を事例として―}, volume = {16}, year = {2020}, yomi = {ハギワラ, ユウキ} }